Aby Nasze modele utrzymywać w jak najlepszej kondycji powinniśmy zadbać o ich przekładnie, odpowiednio je smarując, oraz osie, na których gromadzi się brud w wyniku przewodnictwa elektrycznego, a także znajdują się tzw. gumki przyczepnościowe (opaski antypoślizgowe).
|
Tak wygląda gumka na jednej z obręczy osi |
Występują one parami na jednej z osi lub pojedynczo, druga z nich na przeciwległej stronie tego samego lub drugiego wózka. Pojawiają się szczególnie w modelach cięższych, powyżej 300 gram, natomiast brak ich w lokomotywach, które są bardzo krótkie a przez to posiadają małą liczbę osi. Należy pamiętać, że w takim wypadku ważniejsza jest większa powierzchnia styku z torami, w celu lepszego przewodnictwa, niż przyczepność. W końcu najczęściej są to modele lokomotyw manewrowych, których rzeczywista prędkość nie przekracza 100 km/h.
Gumki są bardzo ważnym elementem. Dzięki nim możemy w pełni wykorzystywać siłę uciągu naszego modelu. Należy pamiętać, że z wiekiem struktura materiału, z którego są wykonane, ulega degradacji, co powoduje ich utwardzenie, utratę własności i pękanie. Jeśli stracimy jedną z nich poznamy to zapewne po charakterystycznym stukocie kół o główki mocowania podkładów z szynami. Ceny opakowania, które liczy dziesięć sztuk oscyluje w granicach 20 - 25 złotych.
|
Komplet opasek firmy Roco |
Rozmiary dobieramy indywidualnie do modelu, jest kilka średnic, które są rozciągliwe, więc kupujmy mniejsze o kilka milimetrów niż obręcz. Zwrócić uwagę na ich stan, gdy bierzesz model w rękę, tym bardziej, że ich wymiana jest w większości przypadków banalnie prosta. Najczęściej wymaga się aby zdjąć spód wózka, który odkryje nam zębatki i osie, które będzie można z łatwością wyjąć, następnie zakładamy ją przy użyciu pęsety lub wykałaczki. Uważać należy aby nie naderwać gumy, co może doprowadzić do jej szybszego pęknięcia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz